Kraftig ökning av kontaktlösa betalningar bland svenska småföretag

Antalet kontaktlösa betalningar – det vill säga att du ”blippar” ditt kort, mobil eller smartklocka mot betalningsterminaler – ökar lavinartat bland svenska småföretag. Från början av 2017 till idag har andelen gått från knappt 3 till 49 procent, enligt färska siffror från iZettle.

Sverige har länge varit på efterkälken vad det gäller kontaktlösa betalningar jämfört med många andra europeiska länder. Storbritannien har under samma tidsperiod gått från 58 till 81 procent kontaktlösa betalningar.

– Det är bra att Sverige nu börjar komma ikapp och att småföretag är med och driver den utvecklingen. De har inte samma marginaler som stora företag, varje kund kan göra skillnaden på röda och svarta siffror, så det är viktigt att de är snabba att anamma nya smidiga betalningssätt, säger Sara Arildsson, operativ chef på iZettle.

I Sverige kan du göra kontaktlösa betalningar upp till 200 kronor. I flera andra europeiska länder har maxgränsen för kontaktlös betalning höjts, däribland Finland som i dagarna fördubblar maxgränsen till 50 euro.

– Allt fler kunder blippar och det är vi glada för. Kontaktlösa betalningar är ett sätt för oss att kunna ta betalt snabbt och smidigt och har minskat köerna rejält, säger Sara Mursu, driftschef på bageri Bröd & Salt som är helt kontantfritt och började ta emot kontaktlösa betalningar redan 2015.

Siffrorna är baserade på de miljontals korttransaktioner som varje månad görs av svenska småföretag med hjälp av iZettles kortläsare.