iZettle lanserar världens första kortläsare gjord av återvunnen plast från havet

iZettle lanserar Ocean Reader, världens första kortläsare tillverkad av återvunnen plast från havet, och uppmanar branschen att förbättra sin plastanvändning. iZettles mål är alla nya produkter som de lanserar kommer innehålla återvunnen material från 2021.

Det finns cirka fem biljoner plastbitar i havet varav nästan hälften är förlorade fiskeredskap. 75% av plasten i Ocean Reader är från fiskenät och rep från Nord- och Östersjön och hittills har över ett ton plast plockats upp från haven för att bli iZettle kortläsare.

Jacob de Geer, medgrundare och vd på iZettle, säger; “Jag är stolt att vi lanserar iZettle Ocean Reader, världens första kortläsare av återvunnen plast från haven, men samtidigt är det ett underbetyg till hela branschen att detta sker först nu, år 2019. Vi har alla ett ansvar att göra vad vi kan för att bidra till en bättre framtid och detta är ett första steg i iZettles, och förhoppningsvis hela branschens, arbete med plaståtervinning. iZettles mål är att alla nya produkter som vi lanserar kommer innehålla återvunnen material från 2021.”

Idag finns omkring 125 miljoner kortläsare i världen och med en årlig tillväxttakt på cirka 6% tillkommer det flera miljoner kortläsare per år. Ocean Reader är iZettles första steg mot att erbjuda småföretag verktyg gjorda av återvunnen plast och hoppas att initiativet blir ett startskott för hela branschen att gå mot en mer hållbar plastanvändning.

Bortsett från plasten den tillverkas av är Ocean Reader identisk med iZettles senaste kortläsare, iZettle Reader 2. Ocean Reader är producerad i samarbete med och är certifierad av Oceanworks®, den globala marknadsplatsen för återvunnen plast från havet. iZettle kommer donera 20% av alla intäkter från Ocean Reader till organisationer dedikerade till att få bort plast från haven.

Läs mer om Ocean Reader på izettle.com/se/ocean-reader.

Om iZettle

iZettles hjälper småföretag att lyckas i en värld av storbolag. Fintechbolaget grundades i Stockholm 2010 och revolutionerade då mobila betalningar genom att lansera världens första chipkortläsare och app för mobila kortbetalningar. Idag erbjuder iZettles affärsplattform småföretag i Europa och Latinamerika verktyg för att ta betalt, sälja smartare och växa. Sedan 2018 är iZettle en del av PayPal. Läs mer om iZettle på izettle.com/se.

Om iZettles hållbarhetsarbete

För iZettle handlar hållbarhet framför allt om att bidra till en hållbar ekonomisk utveckling genom att hjälpa småföretagare att arbeta smartare och växa. FN:s åttonde globala hållbarhetsmål är att verka för en inkluderande och långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt. Det går hand i hand med iZettles mission – att genom innovativa digitala verktyg hjälpa småföretagare att lyckas i en värld av jättar. Läs mer om iZettles hållbarhetsarbete på press.izettle.com/sv/section/hallbarhet/.

Ocean Reader är iZettles första steg mot att förbättra sin plastanvändning och att arbeta mot FN:s tolfte och fjortonde hållbarhetsmål, som berör om hållbar produktion och att minska föroreningarna i haven. iZettle erbjuder användare möjligheten att återvinna sina uttjänta kortläsare. iZettles mål är alla nya produkter som de lanserar kommer innehålla återvunnen material från 2021.

Om Oceanworks

Oceanworks® är den globala marknadsplatsen för återvunnen plast från havet. Vårt nätverk minskar efterfrågan för nytt plast genom att ta upp och återvinna plast från haven. Vi hjälper bolag snabbt komma i kontakt med pålitliga leverantörer, hitta och köpa plast från haven i olika former.

Oceanworks®, som lanserades i 2018, har över 100 bolag plast som använder Oceanworks® Guaranteed återvunnen havsplast. Vår Oceanworks® Guaranteed stämpel finns idag på ett brett utbud av produkter, inklusive kreditkort, skor, kläder och hemvaror. Läs mer om Oceanworks på oceanworks.co.

1The Global Ghost Great Initiative. (2018). Annual Report 2018 | GGGI Cleanup. Available at: https://www.ghostgear.org/news/2019/6/19/gggi-annual-report-2018
2Juniper Research, POS & mPOS Terminals: Vendor Strategies, Innovation & Market Forecasts 2018-2023.