Hasso Plattner Ventures utökar iZettles Serie C-finansiering till totalt SEK 420 miljoner

Europas ledande bolag inom mobila betalningar – välpositionerat för tillväxt

Stockholm den 9 juli, 2014 – iZettle meddelar idag att bolagets nyligen genomförda Serie C-finansiering utökas med €5 miljoner (SEK 46 miljoner) till totalt €45 miljoner (SEK 420 miljoner). Hasso Plattner Ventures tillkommer som investerare i finansieringsrundan som initierades i maj och leddes av Londonbaserade Zouk Capital, vars investeringsfokus är tillväxtföretag. Övriga investerare var Dawn Capital och Intel Capital, liksom Serie A- och B-investerare Greylock Partners, Index Ventures, Northzone, Creandum och SEB Private Equity.

iZettle kommer att använda det nya kapitalet till att fortsätta utveckla befintliga marknader samt att etablera iZettles tjänster i nya länder.

– iZettle är redan ledande inom mobila betalningar internationellt. Med en tydlig vision och en stabil affärsmodell har de alla förutsättningar att förändra den internationella marknaden för mobila betalningar väsentligt, säger Shmuel Chafets, partner på Hasso Plattner Ventures.

– Hasso Plattner Ventures bidrag till vår Serie C-finansiering känns fantastiskt bra. När vi nu utökar vår finansiering förstärker vi våra möjligheter att leverera i enlighet med vår affärsplan och samtidigt kan vi dra nytta av den betydande erfarenhet och kompetens som Hasso Plattner Ventures besitter, säger Jacob de Geer, vd och grundare på iZettle.

The NextWeb rankade nyligen, i tävlingen Tech5, iZettle som ett av de tre snabbast växande tech-bolagen i Europa. iZettle har sedan starten 2011 tagit in totalt €85 miljoner (SEK 790 miljoner). Bland tidigare investerare finns även American Express, MasterCard och Banco Santander.

Idag är iZettles tjänst tillgänglig för privatpersoner och småföretag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Mexiko och Brasilien.

About Hasso Plattner Ventures
Hasso Plattner Ventures was founded and is primarily funded by SAP Co-Founder Prof. Dr. h. c. Hasso Plattner. Based in Potsdam, Germany, HPV focuses on helping early and mid-stage technology startups grow to become international leaders. Since its inception in 2005, HPV has completed 38 investments in Software, Storage, Internet, and Mobile companies across Europe, Israel and North America.